História a aplikovaná história v kyberpriestore - bakalárske štúdium
Rada pre študijný program:
- predseda RŠP: prof. RNDr. Peter Chrastina, PhD.
- člen RŠP: prof. PhDr. Pavol Tišliar, PhD.
- študent: Martin Jurčo (2. roč. bc. HIKY)
- zástupca z externého prostredia - absolvent: Mgr. Jozef Olšovský
- zástupca z externého prostredia - zamestnávateľ : JUDr. Tomáš Michalík, PhD.
Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu:- prof. RNDr. Peter Chrastina, PhD.
Osoby zabezpečujúce profilové predmety študijného programu:- prof. RNDr. Peter Chrastina, PhD. - funkčné miesto profesora
- prof. PhDr. Pavol Tišliar, PhD. - funkčné miesto profesora
- doc. Mgr. Michal Habaj, PhD. - funkčné miesto docenta
- PhDr. Martina Bocánová, PhD., mim. doc. - funkčné miesto docentky
- doc. RNDr. Branislav Šprocha, PhD. - funkčné miesto docenta
Profil absolventa, ciele vzdelávania a uplatnenie absolventov študijného programu - bakalársky stupeň štúdia
Profil absolventa a ciele vzdelávania
Absolvent je vybavený poznatkami z nosných historických disciplín, resp. vedomostí z jednotlivých etáp vývoja ľudskej spoločnosti
s dôrazom na ich politický, sociálny, hospodársky a kultúrny aspekt. Má osvojené profilujúce poznatky z aplikovanej sféry, ktorá je
založená na integrácii historických vied a informačných technológií (IT). Takto vzdelaný absolvent dokáže analyzovať a korektne
interpretovať historické pramene štandardnými postupmi, vrátane metodík a metód interdisciplinárneho charakteru (v inklúzii s IT).
Možnosť voľby a rôznorodá ponuka predmetov v študijnom pláne dáva poslucháčovi priestor na formovanie jeho odbornej špecializácie,
ktorá je v súlade s požiadavkami pracovného trhu. Na základe týchto aspektov je absolvent schopný zapojiť sa do výskumných a iných
podporných aktivít v odbore história, pričom sa dokáže adaptovať a efektívne uplatniť aj v rámci iných disciplín, či problémov riešených
v rámci modernej humanitnej vedy (napr. pri tvorbe stratégií identifikácie a manažmentu kultúrneho dedičstva a historickej krajiny,
navrhovaní nástrojov pre zachovanie, prezentáciu a využívanie týchto fenoménov, analýze starých máp, v rozvoji a aplikácii IT v
historickej/humanitnej vede alebo pri poskytovaní expertných posudkov, poradenských, konzultačných a recenzných služieb) v
akademickom prostredí (univerzity, VŠ), v archívoch, múzeách a galériách, osvetových a kultúrne orientovaných a verejných
inštitúciách, príp. v súkromnom sektore (napr. konzultačné, reklamné a plánovacie spoločnosti).
Výsledky vzdelávania v kategóriách:
- Vedomosti: Absolvent dennej formy bakalárskeho štúdia ŠP História a aplikovaná história v kyberpriestore prináša konkrétne riešenia tém v
oblasti histórie. Tomuto cieľu slúži teoretická príprava na povinných a povinne voliteľných predmetoch, ktoré tvoria tzv. jadro ŠP (bližšie
bod 7b) a informačné listy daných predmetov). Ich obsahom je získanie poznatkov o jednotlivých vývinových obdobiach ľudskej
spoločnosti v rozmedzí pravek – 20. stor. (slovenské a všeobecné dejiny), vrátane základnej orientácie v metodologických a
terminologických problémoch historickej vedy. V rámci tohto bloku figurujú aj doplnkové kurzy; ich funkciou je podporiť adaptáciu
začínajúceho študenta na podmienky VŠ štúdia na FF UCM.
- Získané zručnosti: V jadre ŠP dominujú predmety podporujúce výber a formovanie špecializácie
štúdia: kurzy z oblasti národných a všeobecných dejín, moderných pomocných vied historických, latinského jazyka či predmetov na báze
environmentálnej histórie. Vybrané povinne voliteľné predmety prehlbujú aj kompetencie absolventa pri práci s IT (so softvérom QGis,
ArcGis, MapInfo) v oblasti zberu, spracovania a vizualizácie priestorových dát v kontexte historických vied a rozširujú tak odbornú
spôsobilosť absolventa vykonávať budúcu profesiu interdisciplinárne a zároveň kreatívne mysliaceho špecialistu, historika
s potenciálnym uplatnením v privátnom sektore. Výberový kurz Exkurzia slúži na fixáciu didaktických informácií z niektorej oblasti
(témy) slovenských, príp. stredoeurópskych dejín.
- Profesijné kompetencie: Absolvent je spôsobilý samostatne plniť základné výskumné, publikačné a ďalšie podporné úlohy v akademickom prostredí (vo
vedeckých ústavoch, na univerzitách a VŠ), v pamäťových a fondových inštitúciách (archívy, múzeá a galérie, knižnice) alebo
v privátnych korporáciách (zameraných na záchranu a ochranu pamiatok, resp. kultúrneho dedičstva), na relevantných pozíciách
vyžadujúcich predovšetkým znalosti z oblasti histórie alebo prístupov historických vied doplnených o kompetencie z oblasti IT. Uvedené prepojenie jednotlivých vyučovacích predmetov v ŠP umožní študentovi efektívne zaujatie kariérneho stanoviska v kontextoch
pokračovania na druhom stupni VŠ štúdia alebo voľby budúceho povolania vo vzťahu k perspektívam uplatnenia sa na pracovnom trhu.
- Prenositeľné kompetencie: Absolvent je vybavený poznatkami z nosných historických disciplín, resp. vedomostí z jednotlivých etáp vývoja ľudskej spoločnosti
s dôrazom na ich politický, sociálny, hospodársky a kultúrny aspekt. Má osvojené profilujúce poznatky z aplikovanej sféry, ktorá je
založená na integrácii historických vied a informačných technológií (IT). Takto vzdelaný absolvent dokáže analyzovať a korektne
interpretovať historické pramene štandardnými postupmi, vrátane metodík a metód interdisciplinárneho charakteru (v inklúzii s IT).
Uplatniteľnosť absolventov bakalárskeho štúdiaAbsolvent je spôsobilý samostatne plniť základné výskumné, publikačné a ďalšie podporné úlohy v akademickom prostredí (vo
vedeckých ústavoch, na univerzitách a VŠ), v pamäťových a fondových inštitúciách (archívy, múzeá a galérie, knižnice) alebo
v privátnych korporáciách (zameraných na záchranu a ochranu pamiatok, resp. kultúrneho dedičstva), na relevantných pozíciách
vyžadujúcich predovšetkým znalosti z oblasti histórie alebo prístupov historických vied doplnených o kompetencie z oblasti IT. Uvedené prepojenie jednotlivých vyučovacích predmetov v ŠP umožní študentovi efektívne zaujatie kariérneho stanoviska v kontextoch
pokračovania na druhom stupni VŠ štúdia alebo voľby budúceho povolania vo vzťahu k perspektívam uplatnenia sa na pracovnom trhu.
Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu
Konkrétny ŠP existuje na FF UCM v Trnave od r. 2017. Informácie o uplatniteľnosti absolventov sú preto iba rámcové. Podľa prieskumu
spokojnosti absolventov so štúdiom na FF UCM a ich zamestnateľnosti na pracovnom trhu z decembra 2020 až 67 % z oslovených
absolventov uviedlo, že sa zamestnali v danom alebo v čiastočne sa prekrývajúcom odbore. 75 % zasa deklarovalo, že štúdium im pomohlo
efektívne sa pripraviť na nové zamestnanie, pričom rovnaké percento absolventov si našlo prácu do šiestich mesiacov od ukončenia štúdia.
Súbory na stiahnutie: