Učiteľstvo histórie v kombinácií - bakalárske štúdium
Rada pre študijný program:
- predseda RŠP: doc. Mgr. Mariana Sirotová, Phd., mim. prof.
- člen RŠP: prof. RNDr. Peter Chrastina, PhD.
- člen RŠP: Mgr. Peter Vanek, PhD.
- študent: Bc. Lukáš Matula
- zástupca z externého prostredia - absolvent: Mgr. Kristián Valachovič
- zástupca z externého prostredia - zamestnávateľ: PhDr. Vladimír Palkovič, PhD.
Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu: za aprobáciu história:
- prof. RNDr. Peter Chrastina, PhD.
za učiteľský základ:
- doc. Mgr. Mariana Sirotová, PhD., mim. prof.
Osoby zabezpečujúce profilové predmety študijného programu:za aprobáciu história:
- prof. RNDr. Peter Chrastina, PhD. - funkčné miesto profesora
- doc. RNDr. Branislav Šprocha, PhD. - funkčné miesto docenta
- Mgr. Ján Golian, PhD., mim. doc. - funkčné miesto docenta
za učiteľský základ:
- doc. Mgr. Mariana Sirotová, PhD., mim. prof. - funkčné miesto profesorky
- prof. dr. hab. Krzystof Mariusz Rubacha - funkčné miesto profesora
- PaedDr. Tímea Šeben Zaťková, mim. doc. - funkčné miesto docentky
Profil absolventa, ciele vzdelávania a uplatnenie absolventov študijného programu - bakalársky stupeň štúdia
Profil absolventa a ciele vzdelávania
V bakalárskom stupni vzdelávania sú identifikované dva základné ciele vzdelávania:
1. Kvalitne pripraviť absolventa kombinačného učiteľského študijného programu na pokračovanie v magisterskom štúdiu. Podľa zákona č. 138/2019 Z.z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov §11 vyžadovaným stupňom vzdelania pre učiteľa základnej školy a učiteľa strednej školy je najmenej vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa.
2. Adekvátne pripraviť absolventa na výkon povolania pedagogického asistenta.
Profil absolventa
Absolvent v pozícii pedagogického asistenta dokáže podľa požiadaviek učiteľa, vychovávateľa alebo majstra odbornej výchovy a v
spolupráci s odbornými zamestnancami vytvárať rovnosť príležitostí vo výchove a vzdelávaní, pomáhať dieťaťu, žiakovi alebo skupine detí
alebo žiakov pri prekonávaní architektonických, informačných, jazykových, zdravotných, sociálnych alebo kultúrnych bariér.
Výstupy vzdelávania v kategóriách:
za aprobáciu história:
- Vedomosti: Teoretické vedomosti uchádzača budú zahŕňať historický vývoj od praveku až do konca 20. storočia. A to v oblasti dejín
Slovenska, ako aj všeobecných dejín. Ťažiskové pri prehľade politických dejín budú hlavne profilové predmety ako dejiny staroveku,
všeobecné dejiny I – IV a slovenské dejiny I – IV. Zoznámi sa nielen s politickými dejinami, ale aj kultúrnymi a náboženskými dejinami, genderovými otázkami, historickou geografiou, antropológiou a demografiou. Budú mu sprostredkované znalosti zo základných
disciplín pomocných vied historických. Získa jazykové znalosti (základy latinčiny, nemčiny a maďarčiny), ktoré mu umožnia prístup
k prameňom, ktoré bude môcť využiť pri výučbe. Prostredníctvom exkurzií sa oboznámi s konkrétnymi historickými oblasťami a bude
môcť získané znalosti predať ďalej vo svojej praxi. Získa prehľad dejinami pedagogiky so zameraním hlavne na dejiny výučby dejepisu
v 20. a 21. storočí.
- Získané zručnosti: Absolvent nadobudne predpoklady pre výučbu histórie ale i vedecký výskum v oblasti historických vied. Získa metodické
schopnosti pre predávanie a odovzdávanie znalostí žiakom a študentom, tiež pre výskumnú prácu, skúsenosti s prípravou a riadením
vedeckých projektov, prezentáciou výsledkov na vedeckých konferenciách a pri ich publikovaní. Je spôsobilý podieľať sa vzdelávaní na
základných a stredných školách, ako aj na teoretickom rozvoji svojho vedného odboru, dokáže sformulovať vedecký problém,
analyzovať ho a na základe výskumu zrozumiteľne a objektívne prezentovať v rôznych formách vedeckej syntézy (monografia, vedecká
štúdia, projekt a pod.). Získa didaktické portfólio pre vyučovanie dejepisu, oboznámi sa s typickými i menej typickými vyučovacími
metódami a prostriedkami a ich vhodnou implementáciou do vyučovania dejepisu na základe stanovených výchovno-vzdelávacích
cieľov. Zručnosti mu umožnia efektívne projektovanie vyučovacích hodín, aktivizáciu žiakov a využitie odborných znalostí na základných
aj stredných školách.
- Profesijné kompetencie: Absolvent bude schopný využívať a orientovať sa v odbornej terminológii pedagóga i historika a premostiť obe
oblasti, čo mu poskytne priestor pre efektívne a pritom odborne podložené predávanie poznatkov. Bude sa orientovať v modernom
bádaní, aby dokázal sprostredkovať dejepisné poznatky nezaťažene ideológiou. Jeho didaktické portfólio učiteľa dejepisu mu umožní
preniesť výsledky posledného bádania do výučby pri rešpektovaní individuálneho prístupu a diferenciácie vyučovania. Bude pritom
kompetentný samostatné získavať a aplikovať aj ďalšie poznatky vo forme prípadného pokračujúceho vzdelávania alebo bádania.
Z tohto pohľadu je spôsobilý samostatne plniť i vedeckovýskumné, publikačné a ďalšie odborne zložité úlohy v akademickom prostredí
(vo vedeckých ústavoch, na univerzitách a vysokých školách), v archívoch, múzeách a galériách, vo vlastivedných, konzultačných,
osvetových a kultúrne orientovaných a verejných inštitúciách.
- Prenositeľné kompetencie: Absolvent študijného programu si počas svojho štúdia osvojí zásady odbornej formulácie problému, právne
a etické stránky práce, získa zručnosti spojené s prezentovaním svoje pracovné výsledky a osvojí si aj schopnosti pracovať v tíme. Bude
myslieť komplexne, kriticky a v súvislostiach. Dokáže pracovať s informáciami, klásť otázky, riešiť problémy. Bude schopný formulovať
svoje úvahy a závery ústnou formou aj v písomnej podobe. Dokáže projektovať, plánovať odbornú činnosť či využívať digitálne zdroje
a v neposlednom rade svoju jazykovú pripravenosť.
za učiteľský základ:
- Vedomosti: Absolvent bude ovládať poznatky pedagogických a psychologických disciplín zameraných na individuálnu prácu so
žiakom alebo skupinou žiakov so špecifickými výchovno-vzdelávacími potrebami.
- Získané zručnosti: Absolvent pod vedením učiteľa dokáže participovať na realizácií edukačných činností priamo v školskom prostredí,
samostatne vykonávať menej náročné a pomocné práce v edukačnom procese.
- Profesijné kompetencie: Absolvent bude mať rozvinuté najmä kompetencie - identifikovať vývinové a individuálne
charakteristiky žiaka, identifikovať psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka, identifikovať sociokultúrny kontext vývinu
žiaka, implementovať metódy práce so žiakom so špecifickými- výchovno-vzdelávacími potrebami, plánovať a realizovať svoj
profesijný rast a sebarozvoj, efektívne spolupracovať s ďalšími odbornými pracovníkmi, stotožniť sa s profesijnou rolou
a školou.
- Prenositeľné kompetencie: Absolvent bude mať rozvinuté komunikačné schopnosti, organizačné zručnosti, digitálne zručnosti,
kreativitu, interpersonálne schopnosti, mentorské schopnosti, metakognitívne schopnosti a uvažovanie v súvislostiach, prácu
v tíme a s tímom, schopnosť zvládať záťažové situácie a prekážky, schopnosť prispôsobiť sa zmeneným okolnostiam a
schopnosť pracovať v interkultúrnom prostredí.
Uplatniteľnosť absolventov bakalárskeho stupňa štúdia
Po ukončení bakalárskeho vzdelávania je absolvent pripravený na výkon povolania pedagogický asistent podľa Vyhlášky č. 1/2020
Z. z. Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky o kvalifikačných predpokladoch pedagogických
zamestnancov a odborných zamestnancov. Absolvent bakalárskeho študijného programu je pripravený na pokračovanie
v nadväzujúcom magisterskom stupni vzdelávania.
Štúdium v kombinačných učiteľských študijných programoch kvalitne pripravuje absolventov na výkon
povolania. Rozvoj prenositeľných kompetencií a aj mnohých profesijných umožňuje absolventom úspešne sa zamestnať aj mimo
vzdelávacích inštitúcií.
Zamestnať sa priamo v odbore učiteľa dejepisu v kombinácii nachádza pomerne vysoké percento absolventov. Hlavne pokiaľ ide
o kombináciu so slovenským a jazykom či nemčinou alebo angličtinou. Napriek nižšej hodinovej dotácii sa absolventi v takom prípade
dokážu uplatniť, samozrejme iba ak sa tak rozhodnú a nerozhodnú sa pre lepšie platenú pracovnú pozíciu. Zložitejšie podmienky
stretajú absolventov, ktorí majú záujme pokračovať priamo v odbore, pozícií na vysokých školách, pamäťových inštitúciách či
odborných ústavoch je obmedzené množstvo. Ak teda absolventi chcú pracovať priamo v odbore história musia na prípadné uvoľnené
pozície v niektorých prípadoch čakať aj rok alebo dlhšie.
Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu
Uplatniteľnosť absolventov učiteľských kombinačných študijných programoch je podľa zrealizovaného dotazníka posudzovaná
v týchto kategóriách:
- Spokojnosť so štúdiom na FF UCM v intenciách uplatniteľnosti absolventov – v tejto kategórii odpovedalo 39,1%
absolventov na škále veľmi dobrá, 45.3% skôr dobrá, 15,6% priemerná a na škále skôr zlá a zlá nebolo zaznamenané
žiadne hodnotenie. Pozitívom je až 84,4% absolventov je spokojných s kvalitou prípravy na výkon svojej profesie.
- Zamestnanosť v odbore, ktorý absolventi študovali – spokojnosť absolventov to potvrdzuje aj ďalšia kategória, v ktorej
60,9% absolventov uviedlo, že sa zamestnali v študovanom odbore, 21,9% v čiastočne sa prekrývajúcom odbore a iba
17,2% v inom ako študovanom odbore.
- Prospešnosť štúdia odboru v pripravenosti na výkon povolania - v tejto kategórii 25% absolventov uviedlo áno, že im
štúdium pomohlo v pripravenosti v zamestnaní, 53,1% uviedlo skôr áno a 20,3%, skôr nie 1,6%nie. Negatívne odpovede
vychádzajú z faktu, že nie všetci absolventi sa uplatnili v zamestnaní na ktoré ich pripravovalo štúdium.
- Spokojnosť zamestnávateľa s kvalitou pripravenosti absolventov - v tejto kategórii je pozitívne, že až 45,3% absolventov
sa vyjadrilo, na škále áno skôr že ich zamestnávateľ je spokojný s kvalitou ich pripravenosti, 46,9% absolventov uviedlo
škálu áno, 6,3% neviem posúdiť a iba 1,6% skôr nie, 0% nie.
Súbory na stiahnutie