Učiteľstvo histórie v kombinácií - magisterské štúdium
Rada pre študijný program:
- predseda RŠP: doc. Mgr. Mariana Sirotová, PhD., mim. prof.
- člen RŠP: prof. RNDr. Peter Chrastina, PhD.
- člen RŠP: Mgr. Peter Vanek, PhD.
- študent: Bc. Lukáš Matula
- zástupca z externého prostredia - absolvent: Mgr. Kristián Valachovič
- zástupca z externého prostredia - zamestnávateľ: PhDr. Vladimír Palkovič, PhD.
Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu:za aprobáciu história:
- prof. RNDr. Peter Chrastina, PhD.
za učiteľský základ:
- doc. Mgr. Mariana Sirotová, PhD., mim. prof.
Osoby zabezpečujúce profilové predmety študijného programu:za aprobáciu história:
- prof. RNDr. Peter Chrastina, PhD. - funkčné miesto profesora
- doc. RNDr. Branislav Šprocha, PhD. - funkčné miesto docenta
- Mgr. Ján Golian, PhD. mim. doc. - funkčné miesto docenta
za učiteľský základ:
- doc. Mgr. Mariana Sirotová, PhD., mim. prof. - funkčné miesto profesorky
- prof. dr. hab. Krzystof Mariusz Rubacha - funkčné miesto profesora
- PaedDr. Tímea Šeben Zaťková, mim. doc. - funkčné miesto docentky
Profil absolventa, ciele vzdelávania a uplatnenie absolventov študijného programu - magisterský stupeň štúdia
Profil absolventa a ciele vzdelávania
Cieľom magisterského vzdelávania v kombinačných učiteľských študijných programoch je kvalitne pripraviť absolventa na výkon
povolania pedagogického zamestnanca v kategórii učiteľ podľa zákona č. 138/2019 Z.z. o pedagogických zamestnancoch a odborných
zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, pre nižšie stredné vzdelávanie (učiteľ druhého stupňa základnej školy) a pre
nižšie stredné odborné vzdelávanie, stredné odborné vzdelávanie, úplné stredné všeobecné vzdelávanie, úplné stredné odborné
vzdelávanie a učiteľ pre vyššie odborné vzdelávanie (učiteľ strednej školy).
Profil absolventa
Absolvent bude mať rozvinutý komplex znalostí a vedomostí, kľúčových spôsobilosti a schopností, hodnotových postojov a osobných čŕt,
ktoré mu umožnia úspešné vykonávanie povolania učiteľa, začlenenie sa do pracovných i mimopracovných spoločenských štruktúr.
Výstupy vzdelávania v kategóriách:
za aprobáciu história:
- Vedomosti: Teoretické vedomosti uchádzača budú zahŕňať prehľad historiografiou od najstarších čias po súčasnosť, prehľad verejnou
správou štátnych celkov, ktoré existovali na území dnešného Slovenska. Bude mať potrebný balík vedomostí pre využitie a porozumenie
archívnym inštitúciám. Oboznámi sa s regionálnymi dejinami, cirkevnými dejinami, nadobudne prehľad o etnickom vývoji. Získa
jazykové znalosti (základy latinčiny, nemčiny a maďarčiny), ktoré mu umožnia prístup k prameňom, ktoré bude môcť využiť pri výučbe.
Prostredníctvom exkurzií sa oboznámi s konkrétnymi historickými oblasťami a bude môcť získané znalosti predať ďalej vo svojej praxi.
Získa prehľad dejinami pedagogiky so zameraním hlavne na dejiny výučby dejepisu v 20. a 21. storočí.
- Získané zručnosti: Absolvent nadobudne predpoklady pre výučbu histórie ale i vedecký výskum v oblasti historických vied. Získa metodické
schopnosti pre predávanie a odovzdávanie znalostí žiakom a študentom, tiež pre výskumnú prácu, skúsenosti s prípravou a riadením
vedeckých projektov, prezentáciou výsledkov na vedeckých konferenciách a pri ich publikovaní. Je spôsobilý podieľať sa vzdelávaní na
základných a stredných školách, ako aj na teoretickom rozvoji svojho vedného odboru, dokáže sformulovať vedecký problém,
analyzovať ho a na základe výskumu zrozumiteľne a objektívne prezentovať v rôznych formách vedeckej syntézy (monografia, vedecká
štúdia, projekt a pod.). Získa didaktické portfólio pre vyučovanie dejepisu, oboznámi sa s typickými i menej typickými vyučovacími
metódami a prostriedkami a ich vhodnou implementáciou do vyučovania dejepisu na základe stanovených výchovno-vzdelávacích
cieľov. Zručnosti mu umožnia efektívne projektovanie vyučovacích hodín, aktivizáciu žiakov a využitie odborných znalostí na základných
aj stredných školách.
- Profesijné kompetencie: Absolvent bude schopný využívať a orientovať sa v odbornej terminológii pedagóga i historika a premostiť obe
oblasti, čo mu poskytne priestor pre efektívne a pritom odborne podložené predávanie poznatkov. Bude sa orientovať v modernom
bádaní, aby dokázal sprostredkovať dejepisné poznatky nezaťažene ideológiou. Jeho didaktické portfólio učiteľa dejepisu mu umožní
preniesť výsledky posledného bádania do výučby pri rešpektovaní individuálneho prístupu a diferenciácie vyučovania. Bude pritom
kompetentný samostatné získavať a aplikovať aj ďalšie poznatky vo forme prípadného pokračujúceho vzdelávania alebo bádania. Bude
kompetentný k samostatnej práci v archíve či v múzeu, dokáže sformovať ucelené a odborne podložené práce, projekty či vyučovacie
hodiny rozoberajúce všeobecné, slovenské i regionálne dejiny.
- Prenositeľné kompetencie: Absolvent študijného programu si počas svojho štúdia osvojí zásady odbornej formulácie problému, právne
a etické stránky práce, získa zručnosti spojené s prezentovaním svoje pracovné výsledky a osvojí si aj schopnosti pracovať v tíme. Bude
myslieť komplexne, kriticky a v súvislostiach. Dokáže pracovať s informáciami, klásť otázky, riešiť problémy. Bude schopný formulovať
svoje úvahy a závery ústnou formou aj v písomnej podobe. Dokáže projektovať, plánovať odbornú činnosť či využívať digitálne zdroje
a v neposlednom rade svoju jazykovú pripravenosť.
za učiteľský základ:
- Vedomosti: Absolvent bude ovládať poznatky o javoch pedagogickej reality, edukačných procesoch a ich činiteľoch,
determinantoch výchovy a vzdelávania, ako aj poznatky o spôsoboch poznávania pedagogickej reality, o pedagogických a
didaktických prístupoch, koncepciách a poznatky o riešení rôznorodých pedagogických situácií.
- Získané zručnosti: Absolvent bude ovládať poznatky vzdelávacej inklúzie, rozvoja osobností žiakov a uplatňovania diagnostických, intervenčných a evalvačných činností. Absolvent bude ovládať poznatky vedných disciplín, ktoré predstavujú jeho aprobačné vyučovacie predmety.
- Profesijné kompetencie (v oblastiach): Žiak - absolvent magisterského vzdelávania bude vedieť adekvátne identifikovať vývinové a individuálne charakteristiky žiaka,
psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka a sociokultúrny kontext vývinu žiaka. Edukačný proces – absolvent bude ovládať obsah a didaktiku vyučovacích aprobačných predmetov, ktoré sú kombináciou jeho
študijného programu, bude vedieť adekvátne plánovať a projektovať vyučovanie, realizovať vyučovanie, hodnotiť priebeh a
výsledky vyučovania a učenia sa žiaka. Profesijný rozvoj – absolvent bude primerane plánovať a realizovať svoj profesijný rast a sebarozvoj, dokáže sa stotožniť sa s
profesijnou rolou a školou.
- Prenositeľné kompetencie: Absolvent bude mať rozvinutú schopnosť zvládať záťažové situácie, schopnosť pracovať
s informáciami, schopnosť niesť zodpovednosť, schopnosť identifikovať a riešiť problémy, schopnosť pracovať v tíme a viesť tím,
schopnosť tvorivého a pružného myslenia a konania, komunikačné schopnosti ,prezentačné zručnosti, schopnosť prispôsobiť sa
zmeneným okolnostiam, zručnosť písomného prejavu a schopnosť pracovať v interkultúrnom / medzinárodnom prostredí.
Uplatniteľnosť absolventov magisterského stupňa štúdiaPo ukončení magisterského vzdelávania je absolvent pripravený na výkon povolania - učiteľ - podľa kategorizácie pedagogických
zamestnancov § 19 Zákona č. 138/2019 Z.z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení
niektorých zákonov.
Absolvent je spôsobilý samostatne pôsobiť v pedagogickom procese na základných aj stredných školách vo výučbe dejepisu a ďalšieho
aprobačného predmetu k čomu mu dopomôžu získané teoretické znalosti odboru a didaktické portfólio učiteľa dejepisu. V tejto pozícii
bude schopný aplikovať získané poznatky, aktivizovať žiakov, projektovať vyučovacie jednotky.
Absolvent zároveň dokáže plniť tiež vedeckovýskumné, publikačné a ďalšie odborne a vedecky zložité úlohy v akademickom prostredí
(vo vedeckých ústavoch, na univerzitách a vysokých školách), v pamäťových a fondových inštitúciách (archívy, múzeá a galérie, knižnice)
alebo v privátnych korporáciách (zameraných na záchranu a ochranu pamiatok, resp. kultúrneho dedičstva), na vedúcich pozíciách
vyžadujúcich predovšetkým široké znalosti metodológie a prístupov historických vied, zameraných aj na vedecko-publikačnú,
projektovú a kreatívnu činnosť. V archívoch pri usporiadaní, spracovaní archívnych celkov a fondov a ich historického kontextového
hodnotenia a využitia vo vedecko-publikačných výstupoch. V múzeách a galériách najmä na pozíciách odborných kurátorov, od ktorých
sa očakávajú zručnosti nielen pri odbornom spracovaní (evidencia a katalogizácia) zbierok, ale rovnako aj ich hodnotenie primárne
v historickom kontexte dejín Slovenska v širšom stredoeurópskom priestore. Rovnako zhodnotí svoje znalosti a zručnosti pri múzejnej
a mimo múzejnej prezentačnej činnosti a v oblasti aktívnej pamiatkovej ochrany a správy v teréne ako samostatný výskumný pracovník.
Absolvent je schopný vykonávať pracovné činnosti aj v oblasti publicistiky, lebo dokáže pružne myslieť, klásť otázky, formulovať názory,
má všeobecný prehľad aj podrobný prehľad dejinami. Vie tiež pôsobiť v oblasti verejnej a štátnej správy, vzhľadom k tomu, že dokáže
aktuálne javy interpretovať z diachrónneho pohľadu. Môže pôsobiť aj v ďalších vlastivedných, konzultačných, osvetových a ostatných
podobných inštitúciách, v ktorých využije aj rozšírené znalosti z oblasti informačných systémov, štatistiky, štatistického modelovania a
pod. V rámci privátnej sféry na pozícii experta pri tvorbe posudkov alebo stratégií identifikácie a manažmentu pamiatok a krajiny, príp.
konzultanta a recenzenta služieb v oblasti záchrany a ochrany kultúrneho dedičstva či organizátora vzdelávacích akcií (orientovaných
na interdisciplinárnu problematiku historických vied).
Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu
Uplatniteľnosť absolventov učiteľských kombinačných študijných programoch je podľa zrealizovaného dotazníka posudzovaná
v týchto kategóriách:
- Spokojnosť so štúdiom na FF UCM v intenciách uplatniteľnosti absolventov – v tejto kategórii odpovedalo 39,1%
absolventov na škále veľmi dobrá, 45.3% skôr dobrá, 15,6% priemerná a na škále skôr zlá a zlá nebolo zaznamenané
žiadne hodnotenie. Pozitívom je až 84,4% absolventov je spokojných s kvalitou prípravy na výkon svojej profesie.
- Zamestnanosť v odbore, ktorý absolventi študovali – spokojnosť absolventov to potvrdzuje aj ďalšia kategória, v ktorej
60,9% absolventov uviedlo, že sa zamestnali v študovanom odbore, 21,9% v čiastočne sa prekrývajúcom odbore a iba
17,2% v inom ako študovanom odbore.
- Prospešnosť štúdia odboru v pripravenosti na výkon povolania - v tejto kategórii 25% absolventov uviedlo áno, že im
štúdium pomohlo v pripravenosti v zamestnaní, 53,1% uviedlo skôr áno a 20,3%, skôr nie 1,6%nie. Negatívne odpovede
vychádzajú z faktu, že nie všetci absolventi sa uplatnili v zamestnaní na ktoré ich pripravovalo štúdium.
- Spokojnosť zamestnávateľa s kvalitou pripravenosti absolventov - v tejto kategórii je pozitívne, že až 45,3% absolventov
sa vyjadrilo, na škále áno skôr že ich zamestnávateľ je spokojný s kvalitou ich pripravenosti, 46,9% absolventov uviedlo
škálu áno, 6,3% neviem posúdiť a iba 1,6% skôr nie, 0% nie.
Z uvedeného vyplýva, že štúdium v kombinačných učiteľských študijných programoch kvalitne pripravuje absolventov na výkon
povolania. Rozvoj prenositeľných kompetencií a aj mnohých profesijných umožňuje absolventom úspešne sa zamestnať aj mimo
vzdelávacích inštitúcií. Zamestnať sa priamo v odbore učiteľa dejepisu v kombinácii nachádza pomerne vysoké percento
absolventov. Hlavne pokiaľ ide o kombináciu so slovenským a jazykom či nemčinou alebo angličtinou. Napriek nižšej hodinovej
dotácii sa absolventi v takom prípade dokáže uplatniť, samozrejme iba ak sa tak rozhodnú a nerozhodnú sa pre lepšie platenú
pracovnú pozíciu. Zložitejšie podmienky stretajú absolventov, ktorí majú záujme pokračovať priamo v odbore, pozícií na vysokých
školách, pamäťových inštitúciách či odborných ústavoch je obmedzené množstvo. Ak teda absolventi chcú pracovať priamo v odbore
história musia na prípadné uvoľnené pozície v niektorých prípadoch čakať aj rok alebo dlhšie.
Súbory na stiahnutie: